BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Vėtytų mėtytų kampelis

Dabartinė visas sritis apėmusi krizė palietė ir žmonių santykius. Nekalbėsiu apie tai, kaip ima pyktis pinigų pristigę sutuoktiniai. Rašau apie DRAUGYSTĘ. Apie tai, kaip ją įtakoja visuotinis finansinis nuosmukis. Ir ar tokia sąvoka, kaip sąžinė, dar aktuali šiais laikais.

Kas gi yra ta sąžinė? Tai vidinis balsas, kurį kartais stengiamės nuslopinti. Sąžinė apibūdinama kaip galutinis praktinis sprendimas apie konkretaus veiksmo moralumą, liepantis daryti gera ir vengti blogo.  Dėl savo įvairiapusiškumo sąžinė yra painus ir sudėtingas fenomenas. Bet akivaizdus ir esminis yra tas dalykas, kad visomis gyvenimo aplinkybėmis žmogus ieško sąžinės pritarimo savo veiksmams. Visi sąžinės reikalavimai susiveda į garbingą elgesį atžvilgiu kitų, nesuteikiant sau jokio preoriteto. Kad poelgis būtų garbingas, nepakanka savo poelgio grįsti vienu ar keliais pasirinktais kriterijais. Siekiantis tikslo - asmeninės naudos - žmogus, kaip taisyklė, nesivadovauja savo sąžine. Jis tik atsirenka kriterijus - alibi, kad pateisinti sąžinės nemoraliu vertnamam veiksmui. Radau apibrėžimą, kad sąžinė - moralinis gebėjimas, kuris subjektyviai pasako žmonėms, kas yra gėris ir blogis, ir kuris atskleidžia jiems jų moralinius įpareigojimus. Skirtina sąžinė kaip moralinis gebėjimas, parodantis žmonėms jų moralines pareigas ir skatinantis jas vykdyti, ir sąžinė, kaip praktinis moralinis sprendimas, kuris pasako žmonėms konkrečioje situacijoje, kokie yra jų moraliniai įpareigojimai. Tai gili ir intymi asmenybės sritis, moralinio žmogaus veido dalis. Sąžinės problema, tiksliau, problemos dėl sąžinės neretai atveda žmogų į sudėtingą situaciją. Dažnai vieni žmonės, nenorėdami eiti į kompromisą su sąžine, teisingumo, meilės, tikėjimo vardan aukoja daug ką, net savo gyvybę. O kiti, teisindamiesi šimtais priežasčių, pasielgia niekšiškai. Ne visi sąžinę pripažįsta, bet ji visiems apie save primena. Praktiškai kiekvieno žmogaus gyvenime būna laikas, kai tenka „aiškintis” su savo sąžine. Ar mes vienodai suprantame, kas yra sąžinė? Ar galima ją dalyti - truputį sąžinės, pusė sąžinės?.. Ar gali būti švari ir nešvari sąžinė?

Neseniai skaičiau, kad skolose dėl ekonominio nuosmukio paskendusi praktiškai kas antra Lietuvos įmonė. Įmonės skolingos ir pačios turi aibes skolininkų. Kaip su jais sekasi tvarkytis, vėlgi neretai priklauso nuo tos pačios sąžinės. Ne paslaptis, kad dabar įmonės savo finansinę padėtį pagerina tyčiniais bankrotais, o pasiaiškina, kad reikia išgyventi. Įmonės turtas pereina naujai įmonei, neturinčiai skolų, o kreditoriams lieka tuščia bankrutavusios įmonės kasa. Na, mes ne apie tai, o apie moralinius dalykus. Viena įmonė išsigelbėja, kita, neatgavusi galbūt net milijoninių skolų, bankrutuoja. Ką reiškia įmonės bankrotas? Ne pačiai įmonei, o jos darbuotojams? Turintiems paskolas, vaikų? Paprasčiausią krachą. Ne profesinėje srityje, o gyvenimo, jei neturi “plano B” arba kokios gelbstinčios idėjos. Vėlgi, kol tą idėją įgyvendinsi, gali mirti iš bado. Šiandien per TV sakė, kad darbo biržose daugėja aukštąjį išsilavinimą įgijusių žmonių, aukštos kvalifikacijos specialistų. Vadinasi, nė vienas nėra tikras, kad ryt jis ir jo šeima turės pragyvenimo šaltinį. Su finansiniais sunkumais  susidūręs žmogus susiduria ir su moralinėmis problemomis. Čia labai tinka pamąstymai apie dvigubą krizę (http://kitokiafeja.blogas.lt/krize-kitaip-pagal-kitokia-feja-461.html).

Žmonės užmiršta ne tik finansinius, bet ir moralinius savo įsipareigojimus, negalvodami, kokios to pasekmės. Štai žmogus atvažiuoja į draugo darbovietę, ir pasakęs, kad prekė būtinai ir skubiai reikalinga, bet šiuo metu neturi su savimi pinigų, pažadėjęs atsiskaityti vėliau (pavedimu, atvežti ir t.t.), pasiima prekę skolon. Ir… dingsta. Kadangi tai tavo draugas, niekada nekėlęs abejonių, nepradedi panikuoti pinigų negavęs porą dienų. Sunerimsti, kai į skambučius neatsiliepiama. Vėliau, pavykus susisiekti, išgirsti istoriją, kaip bankas netikėtai nurašė didesnę sumą už paskolą, ir prašymą “patempti” keletą dienų. Jei tokių draugų yra daugiau, dėl didelių ar ne sumų įgyji rūpestį ir problemų darbe. Reikalams nejudant į priekį, suma išskaitoma iš atlyginimo, nes prekės juk paimtos tavo vardu. “Draugas” (rašau jau kabutėse, nes imi abejoti, ar jis iš tiesų tau draugas), tyli arba maitina pažadais. Ar rami jo sąžinė? Juk turėtų suprasti, kad per jį finansinių problemų įsigijai ir tu. Arba jo firma iš draugo firmos paima prekių ne už tūkstantį ar porą, o keliasdešimt. Ir.. bankrutuoja. Pasidaro nebepasiekiamas, o apgautasis buvęs draugas dar turi perlipti per savo draugystės sampratą ir prispaustas kreiptis į skolų išmušinėtojus. Skaudu likti kvailio vietoje. Ir dėl pasibaigusios daug metų trukusios draugystės, ir dėl to, kad tu patiri sunkumus, o kitas tavo sąskaita, pasinaudojęs pasitikėjimu, praturtėjo. Arba, žinodamas, kad jo firma ant bankroto slenksčio, atvažiuoja paiimti kuo daugiau prekių. Kita firma už tokią sumą negautų, bet čia juk tavo draugas… Jis žiūri tau į akis, dantis užkalbinėja planais apie žvejybą, o mintis, kad dėl to pasitikėjimo ir dėl jo vėliau patirtų nuostolių tu gali išlėkti iš darbo, nustumia kuo giliau. Ir šypsosi, galbūt aiškiai suprasdamas, kad šis susitikimas greičiausiai paskutinis.

Kitas atvejis, kai parduodi nebereikalingą, bet brangų asmeninį daiktą/us. Vienas draugės “draugas”, eilinį kartą gavęs priminimą apie “nusipirktą” vaikišką vežimėlį, bet niekaip negaunamus pinigus, pradėjo jai įžūliai aiškinti, kad pinigus atiduos, kai galės, nes šiuo metu neturi. Daiktu naudojasi, o mokėti žada tada, kai jam bus patogu. Draugei pinigai verkiant reikalingi, tačiau sulaukia išvedžiojimų, kad ji gyvena ne viena ir “kaip nors” dviese išsisuks. Draugė turi mokėti bankui už kreditą, taigi, skolinasi, o tas, kas naudojasi jos daiktu, to daryti neskuba. Sąžinė tyli? Juk kiekvieną kartą, žvilgsniui užkliuvus už vežimėlio, turėtų prisiminti pinigėlių laukiančią juo pasitikėjusią “kreditorę”.  Kyla aibė klausimų, pvz., : jei iš anksto žinojo, kad neturės kuo susimokėti, ar daiktą pirko iš draugo būtent todėl, kad nemanė sutartu laiku atsiskaityti? O jei nemokės visai? Juk neturi jokių įrodymų, kad tas daiktas tavo?

Mano draugė pusantro šimto litų skolą pervedinėja jau kelintas mėnuo. Priminus prieš porą savaičių, pažadėjo pervesti tą pačią dieną. Paskui tikslinosi sąskaitą, aiškinosi esanti ne prie interneto, žodžiu, pinigų aš iki šiol negavau. Nebesinori ieškoti, bet mąstai, ar apsimoka dėl tokios sumelės netekti draugo? Ar jos negrąžinus praturtėji tiek, kad tai atsvertų ilgametės draugystės netektį?

Kas darosi su žmonėmis? Ar ta mistinė sąžinė tokia jau nebemadinga, kad prikiaulinusiam (manau, šis žodis puikiai tinka) žmogui užtenka drąsos skambinti ir prašyti paslaugos, apeliuojant į draugystę??

vetyta metyta

Rodyk draugams

Įdomų dalyką radau - kasmet žmogus turi dirbti vis daugiau dienų, kol sumokės valstybei visus mokesčius ir pradės dirbti sau.

Laisvės nuo mokesčių diena - tai simbolinė diena metuose, kai vidutinis mokesčių mokėtojas nustoja dirbti valdžiai ir pradeda dirbti savo paties ir savo šeimos gerovei. Tai yra santykinės mokesčių naštos rodiklis, parodantis, kokią žmogaus sukuriamų gėrybių dalį paima valdžia ir perskirsto per nacionalinį biudžetą ir nebiudžetinius fondus.

Lietuvoje Laisvą nuo mokesčių dieną skaičiuoja Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI).

Laisva nuo mokesčių diena įvairiais metais:

  • 1993 - balandžio 13 d.
  • 1994 - balandžio 22 d.
  • 1995 - balandžio 27 d.
  • 1996 - balandžio 19 d.
  • 1997 - gegužės 1 d.
  • 1998 - gegužės 13 d.
  • 1999 - gegužės 16 d.
  • 2000 - gegužės 16 d.
  • 2001 - gegužės 15 d.
  • 2002 - gegužės 4 d.
  • 2003 - gegužės 3 d.
  • 2004 - gegužės 8 d.
  • 2005 - gegužės 5 d.
  • 2006 - gegužės 11 d.
  • 2007 - gegužės 19 d.

Kitose valstybėse:

  • Jungtinėje Karalystėje nuo 1963 m. Laisvą nuo mokesčių dieną apskaičiuoja Adamo Smito Institutas. Dažniausiai ji kaip ir Lietuvoje būna gegužės mėnesį.
  • JAV, kur ir gimė idėja skaičiuoti laisvą nuo mokesčių dieną, nuo 1900 m. ją apskaičiuoja Tax Foundation. XX a. pradžioje ji būdavo sausio gale, pastaruoju metu ji būna balandžio mėnesį.

(Šaltinis: Vikipedija)

Kadangi šiemt mokesčiai toliau didėjo, kitais metais laisvės nuo mokesčių diena ir vėl išaus vėlaiu, nei ankstesniais metais.

O komunaliniai mokesčiai per 18 metų padidėjo net tris kartus.

Vėtyta metyta

Rodyk draugams

Nekilnojamojo turto ekspertai sutinka, kad NT bumas Lietuvoje jau praėjo ir aukso laikai būsto pardavėjams ir perpardavėjams vargu ar besugrįš. Bent jau tokie, kokie buvo 2005 m., kai būsto kainos dvigubėjo tiesiog akyse. Dabar NT vystytojai susiduria nebe su eilėmis norinčių pirkti ir graibstančių net ne pačius būstus, o tik projektus popieriuje, o su galvosūkiu, kaip tuos pristatytus butus parduoti ir atsiskaityti su bankais ir medžiagų tiekėjais. Rinkoje vyrauja laukimas: nebe „ar kris butų kainos”, o „kiek kris” ir kiek ilgai tokia situacija išsilaikys. Visuotinai pripažįstama, kad tokią padėtį lėmė ne tik sugriežtintos bankų paskolų išdavimo sąlygos ir augančios palūkanos, bet ir mažėjanti potencialių pirkėjų perkamoji galia.

Būsto kainų augimo lenktynėse dabar vieną iš pirmaujančių vietų užima Rusijos sostinė. Butai Maskvoje pervertinti vidutiniškai 30-40 proc. Investuotojai iš visų Rusijos kampelių skuba prisidėti prie sostinės būstų kvadratinių metrų statybos ir taip atsiriekti sau pelno pyrago dalį. Kita vertus, strategija, pagrįsta investicijomis perpardavimo tikslu, veikia tik tol, kol yra kam perparduoti.

Galutiniam pirkėjui, gaunančiam vidutines pajamas, būsto Maskvoje įsigijimas darosi vis sunkiau prieinamas, ir kažkuriuo momentu piramidė gali griūti, nes neįmanomas begalinis brangimas - vieną dieną pasiekimas taškas, kai pirkėjas nebeišgali pirkti. Per pusmetį nuo praėjusių metų pradžios iki birželio mėnesio butai Rusijos sostinėje  pabrango vidutiniškai 57 proc., o nuo 1997 m. iki 2006 m. kvadratinio metro kainos augimas sudarė 180 proc. Per pastaruosius dvylika mėnesių Maskvos butai pabrango 86 proc., - augimas, darantis įspūdį net ir neprofesionalui. Tuo tarpu pagal būstų kainų ir gyventojų gaunamų pajamų santykį Maskva tapo pačia brangiausia pasaulio sostine.

Mažai kas susimąsto, kad strategija, pagrįsta investicijomis perpardavimo tikslu, veikia tol, kol yra kam parduoti superkamus aktyvus, t.y., kol yra paklausa ir galutinis pirkėjas įstengia sumokėti prašomą kainą. Jeigu grandinės pabaigoje paklausa sumažėja (kas nutiko ne tik Vilniuje, Lietuvoje, bet ir visose Baltijos valstybėse), nes pajamos neleidžia įsigyti pageidaujamo aktyvo, visa piramidė griūva, ir griūva tuo greičiau, kuo daugiau į ją įdėta skolintų lėšų.

Kad nekilnojamojo turto rinka neegzistuoja atskirai nuo šalies ekonominės situacijos, rodo pasaulinė patirtis.

Svetimos pamokos

Pasaulinė patirtis liudija: bet koks per didelis augimas anksčiau ar vėliau sąlygoja krachą. 1970 - 2001 m. keturiolikoje pasaulio šalių buvo stebima dvidešimt NT rinkų krizių atvejų. Realios namų kainos krito vidutiniškai 30 proc., kas provokavo ekonomikos recesiją. Neretai stimulu krizės NT rinkoje pradžiai būdavo fondų biržų akcijų kainų kritimas. Žymiausias pastarųjų dešimtmečių pavyzdys - Japonijos rinka (būsto kainos nuo piko 1999 m. rodiklių sumažėjo iki 40 proc. 2005 m.), susijusi su bankų krize (bankų balansuose susikaupė milžiniškos nesugrąžintų nekilnojamojo turto kreditų sumos) ir ilgalaike ekonomikos stagnacija. Hong Konge Azijos krizės metu krito ir fondų rinka, ir NT rinka. Nekilnojamojo turto kainos 2005 m. pirmą ketvirtį buvo 43 proc. žemesnės, nei 1997 m. pirmąjį ketvirtį.

Pirmoji nekilnojamojo turto rinkos krizė ištiko JAV Floridos valstiją 1926 m. Nuo 1920 m. pradžios ši valstija, išsidėsčiusi Atlanto vandenyno pakrantėje, labai išpopuliarėjo tarp nekilnojamojo turto pirkėjų. Kainos pradėjo augti įspūdingais tempais: vien per 1925 m. namo Floridoje kaina padidėjo keturis kartus. 99 proc. Floridos gyventojų buvo arba investuotojai, arba prekiautojai nekilnojamuoju turtu. 1926 m. pradžioje kainos pasiekė maksimumą: naujų rinkos dalyvių nebeatvyko, o senieji nusprendė, kad laikas parduoti savo namus. Taip per keletą mėnesių nukritusios kainos pasiekė 1923 m. lygį. NT rinkos krizės krečiamos valstijos neaplenkė ir gamtos stichija: investuotojų nuostolius padidino 1926 m. rugsėjį Floridą užgriuvęs uraganas, sugriovęs apie 13 000 statinių.

Sekančios krizės buvo sistemingos ir palietė kitus ekonomikos sektorius. 1929-1933 m. JAV ištiko Didžioji Depresija. Pirmoji 1929 m. spalio 21 d. („Juodasis antradienis”) krito fondų birža, vėliau pasekė ir nekilnojamojo turto rinka. Visose pramonės šakose (kaip ir NT) atsirado produkcijos pertekliaus krizė. 1930 m. kovą nekilnojamojo turto kainos ėmė sparčiai kristi. Bankai, kurie dėl masinio kreditų nemokėjimo vos laikėsi, už paskutinius pinigus pradėjo supirkinėti atpigusį nekilnojamąjį turtą. To pasekmė - didžiulė bankų krizė, kurios metu bankrutavo penktadalis šalies bankų (apie 6 000). JAV vyriausybei pavyko pasiekti pagerėjimą NT rinkoje 1932 m., priėmus hipotekos kreditavimo vystymo programą.

1987 m. JAV ištiko dar viena krizė. Pirmoji, kaip įprasta, 1987 m. spalio 19 d. krito fondų birža („Juodasis pirmadienis”). Krizės pasekmė - nekilnojamojo turto kainos krito 40-45 proc., pasiekusios 1960 m. pabaigos lygį. Išeiti iš NT krizės netyčia padėjo Japonija, 1985 - 1992 m. investavusi į JAV nekilnojamąjį turtą apie 75 milijardus JAV dolerių.

Investicijų į JAV nekilnojamąjį turtą šuolis 1990 m. lėmė pačios Japonijos krizę: bankų balansuose susikaupė didžiulis kreditų JAV nekilnojamojo turto pirkimui kiekis. Nekilnojamojo turto kainos Japonijoje per trumpą laikotarpį krito beveik 50 proc. Tik metų pabaigoje šalies rinka ėmė atsigauti nuo krizės pasekmių, Japonijos vyriausybei  ėmusis ryžtingų žingsnių  bankinių operacijų reguliavime.

1990 m. visas pramonės šakas apimanti krizė ištiko Švediją. Antroje 1980 m. pusėje nekilnojamos nuosavybės kainos išaugo dvigubai. 1990 m. pradžioje Švedija patyrė nekilnojamojo turto burbulo sprogimą, po kurio smuko finansinės institucijos, bankrutavo daugelis įmonių, smarkiai pagausėjo bedarbių. Nedarbingumas nuo 1,6 proc. 1993 m. išaugo iki 12 proc. Tai buvo pirmoji nuo 1930 m. sisteminė bankų krizė modernioje vakarų valstybėje. Stagnacija sukaustė Švediją trejiems metams. Daugybė naujų skolų užgriuvo perpildytą nekilnojamo turto rinką. Pirmiausia problemos užklupo į šią rinką investavusias įmones. Dauguma šių įmonių priklausė dominuojantiems Švedijos bankams. 1992 m. gruodį didžiausios šalies finansinės institucijos pirmąkart per šešiasdešimt metų atsidūrė ant bankroto slenksčio. 1991 - 1993 m. komercinių pastatų kainos nukrito 20-25 proc. Dėl NT paklausos sumažėjimo ir kreditų nemokėjimo bankrutavo bendrovė Nykeln, viena iš didžiausių šalies finansinių kompanijų. Susidoroti su krize padėjo ekonomikos liberalizavimas ir vidaus kapitalo pritraukimas. Bijodama, kad bankinis sektorius sužlugdys ekonomiką, 1992 m. Švedijos valdžia išleido įsaką, reguliuojantį visų bankų įsipareigojimus. Taip buvo siekiama apsaugoti investuotojus nuo nuostolių, tačiau norint išvengti rizikingų finansinių ėjimų ateityje, buvo nuskriausti akcininkai: už bankų gelbėjimą mokesčių mokėtojų pinigais valdžia gavo dalį akcijų jau esamų savininkų sąskaita. Staigi valdžios reakcija į problemą buvo viena iš greito pagerėjimo priežasčių: 1994-1995 m. ekonomikos augimas siekė beveik 4 proc., o 1996 m. ekonominės krizės pėdsakų nebeliko.

Užtikrinti švedų veiksmai krizės metu sulaukė ekonomistų liaupsių. Švedijos patirtimi buvo pasinaudota sprendžiant Azijos šalių krizę 1990 m.

Pačiu žymiausiu rinkos kritimu nuo Antrojo pasaulinio karo laikų laikoma 1997-1998 m. Azijos finansinė krizė. 1997 m. liepą Tailando, Indonezijos, Filipinų ir Malaizijos valiutos nuvertėjo 30-40 proc. Spalį krizė pasiekė ir Hong Kongą: vietos valiuta atsilaikė, bet krito fondų ir NT rinkos, buvusios orientyru kaimyninėms šalims. Visame regione nekilnojamojo turto kainos nukrito 35-45 proc., išprovokuodamos bankinių sistemų krizę, apėmusią visą pietryčių Aziją, Pietų Korėją ir Japoniją. Visose šalyse buvo įvesta biudžetinė ekonomika ir pabrangintas paskolų finansavimas.

1998 m. rugpjūčio 18 d. Azijos krizė pasiekė ir Rusiją. Per keletą dienų nuvertėjo vietinė valiuta - rublis, krito fondų birža ir bankų sektorius. NT rinka išsilaikė iki 1999 m. balandžio. Gyventojų perkamosios galios sumažėjimas sąlygojo būsto kainų kritimą 1999 m. balandžio - rugpjūčio mėnesiais apie 50 proc. (pvz., 1998 m. vieno kambario butas Sankt - Peterburge kainavo 22 tūkstančius JAV dolerių (48 tūkstančius litų), o 1999 m. - jau tik 11 tūkstančių JAV dolerių (24 tūkstančius litų)). Toks ilgas laiko tarpas nuo didelės ekonominės krizės pradžios iki NT kainų kritimo aiškinamas tuo, kad Rusijoje tuo laiku nebuvo plačiai paplitęs NT pirkimas bankų kreditavimu, o fondų rinkoje NT sektoriaus dalyvavimas buvo minimalus.

JAV šiandien

Švedijos epizodinė krizė labai panaši į šiuo metu finansiškai dūstančių JAV padėtį. JAV taip pat kenčia dėl su bankais glaudžiai susijusių finansinių institucijų, kurios per daug atlaidžiai tvarkė paskolų dalybas. Artėjantis finansinis fiasko buvo seniai savo eilės laukiantis reiškinys ir Švedijoje, ir dabar JAV. Visapusiškai nepasvertos kreditų teikimo sistemos 1985 metais į Švedijos bankus priviliojo daugybę naujų klientų. Nei bankai, nei valdžia tinkamai neįvertino šio antplūdžio, todėl buvo užklupti nepasiruošę. Kita vertus, JAV padėtis daug švelnesnė nei ta, kurią išgyveno švedai. Be to, skirtingai nuo Japonijos, skandinavai gan greitai vėl atsistojo ant kojų.

Ieškodami priemonių didžiausiai ekonominei krizei nuo 1930-ųjų Didžiosios Depresijos spręsti, JAV valdininkai dairosi į Švedijos patirtį kovojant su kritine bankininkystės padėtimi. Deja, manoma, kad Švedijos ekonominės krizės sprendimo būdai sunkiai pritaptų Junginėse Valstijose. Švedai panaudojo didelę dalį mokesčių mokėtojų pinigų nukentėjusių bankų atgaivinimui. Ekonomistų teigimu, Švedijos valdžia kapitalizavo mokesčių sistemą. Švedijos įstatymų leidėjai įkūrė Bank Support Authority, kuri pirmininkavo atkuriant nukentėjusį bankų sektorių. Ši institucija buvo įpareigota drauge su valdžia vertinti ir reguliuoti paskolų judėjimą, taip pat nubrėžti ribą tarp jau neatgaivinamų institucijų ir tų, kurios gali vėl suklestėti. Pasmerktosios buvo parduotos arba integruotos į stipresnes įmones, o sveikos ir stiprios atgaivintos valdžios ir privačių sektorių lėšomis.

Net jei švedų patirtis galėtų būti naudinga Jungtinėms valstijoms, tai nėra pigus metodas. Švedijai jis kainavo apie 6 proc. metinių biudžeto įplaukų. Analogiška suma šiandienos Valstijoms būtų 850 milijardų dolerių. Švedijos atveju tai buvo pasiekta vadovaujant globaliai mąstančiai valdžiai, o tai sunkiai įsivaizduojamas reiškinys Amerikos kongrese prezidento rinkimų metais.

JAV Finansų Ministerijos atstovas Brookly’as McLaughlin’as nemano, kad būtų galima Švedijos patirtį pritaikyti Amerikos krizės sprendimui. Pagrindinis skirtumas tarp Švedijos ir JAV krizių scenarijų yra tas, kad Švedija yra maža šalis. Jos metinis ekonominis našumas lygus dešimties dienų Amerikos ekonominei veiklai. Be to, šiandieninės Amerikos finansinės problemos yra ypatingai sudėtingos, krizė neapsiriboja vien tik bankus smaugiančiomis paskolomis: dešimtajame dešimtmetyje neegzistavusios paskolų apsaugos funkcijos ir užstatų įpareigojimai šiandien yra labai svarbūs.

Švedijos atveju, valdžiai priklausė 22 proc. bankų sistemos. Kai krizė atslūgo ir bankai vėl ėmė dirbti pelningai, mokesčių mokėtojai gavo savo dalį.

Ekspertų manymu, Amerikos problemos sprendimas atsieis mažiausiai tiek, kiek tai kainavo Švedijai. O gal net daugiau.

Rodyk draugams

NT krizės metu, kai komercinių patalpų, butų ir namų savininkai mėnesių menesiais nesėkmingai pardavinėja savo nuosavybę, net smulkmenos gali padėti parduoti būstą greičiau ir brangiau.

Kaip geriau parduoti būstą

Nemažai pažįstamų, susidūrę su šiandienės rinkos realybe, turimą nuosavybę pardavinėja po pusmetį ir ilgiau, pas kai kuriuos pirkėjai net nebuvo užėję. Kitų namus aplankė daugybė potencialių pirkėjų, bet sandoris taip ir neįvyko.

Sustojus rinkai, pardavėjo užduotis - įdėti visas pastangas ir pasinaudoti visomis prieinamomis priemonėmis, kad būtent jo prekė išsiskirtų pasiūlymų jūroje iš kitų, pasinaudoti savo privalumais ir kitų trūkumais (pirma reikia juos išsiaiškinti, tada paryškinti). Paklauskite savęs, kodėl pirkėjas turėtų suteikti pirmenybę būtent jūsų siūlomam būstui.

1. Bloga namo (buto) būklė

Pasiruoškite konkurencijai: jei panašių būstų rinkoje neparduodama 90 proc., jūsų būstas turi patekti tarp likusių 10 proc. Pasižiūrėkite, kuo gi patrauklūs tie 10 proc. (tai dabar jūsų indikatorius) ir ar ta savybe/-ėmis pasižymi jūsų „prekė”. Jei ta savybė nėra aiškiai matoma, pasitarkite su daugiau šioje srityje išmanančiais; iš šalies paprastai geriau matosi, juk ne kiekvienas sugeba objektyviai įvertinti savo namus.

Prieš ruošdami būstą pardavimui, pirmiausia įvertinkite jo būklę: išorės išvaizdą, vidaus įrangą, apdailą. Jei tai daugiabutis, įvertinkite ir laiptinę. Greičiausiai prieš rodant pirkėjams prireiks šiokio tokio remonto. Jei šiuo metu mažai domimasi senos statybos butais, o jūsiškis būtent toks, raskite jo pranašumų (patogi vieta, susisiekimas, renovacija). Išsiaiškinkite, kokios tendencijos vyrauja šiuo metu rinkoje, pvz., senos statybos butu senais langais, prastomis durimis vargu ar ką sudominsite - 3 kambarių butą miegamajame sostinės rajone parduodantys skaitytojai per keletą mėnesių nesulaukė nė vieno skambučio. Vadinasi, skelbime nebuvo paminėta jokių pirkėjo akiai patrauklių žodžių: „plastikiniai langai”, „šarvuotos durys”, „maži komunaliniai mokesčiai” ir t.t.

2. Per mažai nuotraukų arba jos prastos

Kita priežastis - prastos buto nuotraukos prie skelbimo, jų mažai arba visai nėra. Dauguma būsto paiešką pradeda nuo skelbimų internete, todėl geros nuotraukos tiesiog būtinos. Paprastai skalbimai, šalia kurių puikuojasi viena vienintelė nuotrauka, praleidžiami, nebent ji geros kokybės ir būstas joje atrodo patraukliai. Net jei namas ir labai gražus bei naujas (o dažnai būna atvirkščiai), to neužtenka. Pirkėjus domina apdailos medžiagos, išplanavimas ir pan. Be to, viena nuotrauka kelia įtarimų: galbūt kiti kambariai netvarkingi, jų nenorima rodyti, ir pirkėjas tik sugaiš laiką. Juk tie metai, kai NT rinkoje buvo graibstoma bet kas, jau praeityje. Kai nuotraukos prastos, o butas tikrai geras, pirkėjai jį rasti gali nebent atsitiktinai. Man taip ir nutiko: iki pasirinkto buto apžiūros likus valandai, užsukau pažiūrėti netoliese esančio, susidarytame sąraše pažymėto tik kaip „gera vieta”. Manęs laukė malonus nustebimas: butas buvo puikus - erdvus, labai kokybiška apdaila ir krūva kitų privalumų, kurie, deja, nebuvo paminėti skelbime ir, aišku, apie juos nebuvo galima spręsti iš nuotraukų. Be to, kadangi buvome vieninteliai susidomėję pirkėjai, pavyko gerokai nusiderėti. Jei skelbimą būtų puošusios kokybiškos nuotraukos, laimėję būtų pardavėjai - kuo daugiau susidomėjusių, tuo mažiau reikia daryti nuolaidų.  

Skelbimai su daug nuotraukų apžiūrimi atidžiau, o jei dar gera jų kokybė, pardavėjas gali būti beveik tikras, kad skambinantys pirkėjai žino, ką jis parduoda, ir atvažiuos jau žinodami, ko tikėtis. Taip bus sutaupytas abiejų pusių laikas. Žinoma, geras fotografas moka ir mažiau patrauklias patalpas parodyti geriau, tačiau norint parduoti būstą, reikia pirma sudominti pirkėją, todėl tikslas pateisina tokią gudrybę. Nufotografuokite plačiu kampu, gerai apšviestus kambarius, kad pirkėjas pamatytų būtent tai, kuo didžiuojatės. Kiekvieno kampo fotografuoti nereikia, svarbiausia, kad būtų gerai matoma virtuvė, vonia, prieškambaris, svetainė, miegamasis.

Jūsų būsto nuotraukos turėtų būti geresnės už konkurentų:

  • Jei namie yra keletas miegamųjų: fotografuokite vieną miegamąjį (didžiausią arba tą, kurį laikote pagrindiniu), nebent jie labai skirtingi.
  • Fotografuodami vonią, nestovėkite priešais veidrodį: gausite ne vonios, o savo su fotoaparatu atvaizdą.
  • Nuotraukas geriausia daryti natūralioje dienos šviesoje.
  • Jeigu prieškambaris ankštas, siauras, fotografuokite įjungę visus šviestuvus. Kai kurie ekspertai siūlo vietoje prieškambario įdėti židinio ar kito patrauklaus elemento fotografiją. (Kol pasirodys pirmieji pirkėjai, dar yra laiko pasirūpinti prieškambario išvaizda).
  • Virtuvės gali būti kelios nuotraukos, ypač, jei ji didelė. Paprastai virtuvės nuotrauka yra pati svarbiausia (labiausiai domina, nes paskutinis žodis dėl būsto pirkimo dažniausiai priklauso moteriai).
  • Prieš fotografuodami valgomąjį, padenkite stalą.
  • Svetainės nuotraukos turėtų rodyti erdvę, taigi, patraukite iš kadro keletą baldų, ypač, jei neketinate jų palikti.
  • Jei tai individualus namas, pridėkite ir kiemo (sodo) nuotrauką.
  • Prie kiekvienos nuotraukos turėtų būti apibūdinantis tekstas. Pasistengus jis taip pat gali skambėti patraukliai.
  • Fotografuokite, kai šalia namo mažai automobilių, stenkitės, kad jie kuo mažiau patektų į kadrą.
  • Venkite šešėlių ant namo.

Nufotografuokite kiekvieną kambarį. Net jei nesate tikras, kad kambarys atrodys gražiai, pabandykite - nuotraukos kokybė gali jus nustebinti, ir ją galėsite panaudoti.

  • Atitraukite užuolaidas ir žaliuzes.
  • Įjunkite šviesas.
  • Akcentuokite įdomias detales, pvz., židinį, taip pat medinių grindų kokybę.
  • Pašalinkite iš vonios šiukšlių dėžę, uždenkite klozeto dangtį.
  • Papuoškite gėlėmis virtuvę, valgomąjį.

Jeigu namas be kiemo, nufotografuokite bent įėjimą. Jei kiemas yra, pirkėjams bus įdomu jį pamatyti.

  • Akcentuokite erdvę, parodykite ilgį. 
  • Nušienaukite veją, apkirpkite krūmus.
  • Pašalinkite vaikų žaislus, gyvūnų buvimo požymius.
  • Venkite fotografuoti prieš saulę.

3. Taupote intensyviam ir plačiam marketingui

Kai NT rinka pasisuka pirkėjo naudai, pardavėjai ir NT agentai turi įdėti daugiau pastangų ir lėšų, kad parduotų butą ar namą. Netgi kai rinkoje vyrauja paklausa, kaip buvo dar gana neseniai, gera rinkodara padeda gauti didesnį pelną. Gera rinkodara nebūtinai padės parduoti butą ar namą, bet padės sulaukti skambučio. Nes jei pirkėjai neskambins, jūs nieko neparduosite.

Ne viena marketingo priemonė padeda parduoti namą, jų - ištisas kompleksas. Nesitikėkite, kad įdėję skelbimą į vieną laikraštį (šiais laikais daug kas taupo ir potencialūs pirkėjai gali jus aplenkti, naršydami po interneto skelbimus) vieną kartą, sulauksite minios susidomėjusiųjų. Be to, netyčia patalpinus skelbimą ne į tą rubriką, skambučių lauksite veltui. Nors, aišku, stebuklų būna, ir galbūt vienas nutiks būtent jums, bet geriau nelaukti ir įdėti pastangų: daugiau šaltinių su skirtingomis jų galimybėmis gerokai padidina potencialių pirkėjų skaičių.

Pasinaudokite šių dienų technikos pasiekimais: nufilmuokite virtualų turą po būstą. Gerai paruoštas virtualus turas sudomins - „pagriebs” pirkėją už rankos ir ves iš vieno kambario į kitą, parodydamas viską 360 laipsnių kampu.  Laikraščiai jo, žinoma, nepatalpins, bet interneto galimybės šiais laikais kone beribės. Vakaruose jau gana paplitęs būdas sukurti specialią būstą pristatančią svetainę. Joje galėsite neribojami talpinti informaciją apie parduodamą būstą, jos adresą galėsite išplatinti per draugus, pridėti prie skelbimo specializuotose portaluose. Tai padės jūsų būstą išskirti iš kitų, kurių savininkai nelinkę dėti tiek pastangų ir mano, kad pirkėjas ir taip juos ras.

Spausdinti skelbimai pasiekia tuos, kas skaito laikraščius. Internetiniai skelbimai pasiekia likusius. Jei jūsų draugai ir kaimynai juokiasi, kad kur bepasisuktų, mato jūsų skelbimą - darbas atliktas gerai. Įdėkite skelbimus į:

  • Pagrindinius dienraščius. Išsiaiškinkite, kokiomis dienomis jie labiausiai skaitomi (pvz., šeštadienį).
  • Vietiniai laikraščiai. Taip galite išplatinti savo skelbimą būtent ten, kur daugiausia potencialių pirkėjų ir pigiau.
  • NT agentūrų leidiniai. Sužinokite, kada jie spausdinami - galbūt negalite tiek laukti? 

Verta kreiptis ir į NT agentus - jie gali turėti klientų, besidairančių būsto būtent jūsų kaimynystėje.

Kuo daugiau žmonių turėtų žinoti, kad pardavinėjate būstą - neretai pasitaiko, kad tokiu būdu būstas parduodamas arba išnuomojamas.

  • Skelbimus kartokite - publikuokite bent kas savaitę. Jei neturėjote geros kokybės nuotraukų pirmąkart, pakeiskite jas.
  • Lange pakabinkite užrašą „Parduodama” - būstu gali susidomėti pro šalį važiuojantys jūsų rajone ar kaimynystėje svajojantys įsikurti žmonės arba agentūros.
  • Atsižvelkite į pirkėjų pastabas, ir pakeiskite, kiek įmanoma, aplinką arba nuotraukas.
  • Virtualų turą galite patalpinti ir YouTube.com, nors toks būdas Lietuvoje nėra paplitęs.

Ženklai „Parduodama” padrąsina pirkėjus iškart skambinti jums ar NT agentūrai. Tai nemokama reklama! Jei namas kampinis, statykite ar kabinkite du ženklus.

  • Pabandykite pasikalbėti su kampinio namo savininkais dėl leidimo pastatyti ženklą, nukreipiantį pas jus, jų kieme ar pasinaudoti tam jų tvora.
  • Ženkle turėtų būti nurodytas pardavėjo ar NT agento kontaktinis numeris.

4. Pasisamdėte nepatyrusį ar neaktyvų NT agentą

Visi, besikreipiantys į nekilnojamojo turto agentūras, tikisi pagalbos iš kompetentingo, patyrusio ir garbingo konsultanto. Vieni renkasi žinomas rinkoje kompanijas, kiti - draugų ir pažįstamų rekomendacijas. Pasitaiko, kad norėdami padidinti savo šansus, pardavėjai kreipiasi į keletą agentūrų iškart.

Rinkdamiesi jūsų interesus atstovausiantį NT agentą, nesivadovaukite vien jo pažadais parduoti už didesnę kainą ar mažais komisiniais, nes, kaip sakoma, yra ir kitų sąlygų: skirtingos galimybės, patirtis, strategija, marketingo planas. Aptarkite kainas ir komisinius po to.  

5. Netinkama kaina

Namai parduodami už kainą, kurios tikisi pardavėjas ir kuri priimtina pirkėjui. Namo pervertinimas - blogiausia klaida, kokią gali padaryti pardavėjas.

Pardavėjai sako: „Aš nenoriu ATIDUOTI savo namo”. Žinoma, jie nori PARDUOTI. O norint parduoti bet kokią prekę, reikia nustatyti tinkamą kainą. Nesistenkite „patikrinti” rinkos ir „išpūsti” kainą, nes greičiausiai jūsų turtas ilgainiui skelbimų skiltyje taps senbuviu, kad ir kiek skelbimus bekartotumėte. Teks mažinti kainą, priešingu atveju nusiteikite nusivylimui: viena yra svajonių kaina, kita - reali kaina. „Seni” skelbimai paprastai vertinami skeptiškai, ir toks būstas beveik niekada neparduodamas už prašomą kainą.

Pasidomėkite, kokiomis kainomis buvo pardavinėjami būstai aplink, kokio jie dydžio, būklės, ir neužmirškite, kad skelbime nurodoma, kiek norima gauti, o parduodama paprastai už mažiau (atimkite bent 2-5 proc.). Būsto vertę nustatyti gali padėti turto vertintojas.

Vertindami kainą, atsižvelkite į kaimynystę: jeigu jūsų namas stovi šalia triukšmingos gatvės, ribojasi su alaus baru ar visą parą veikiančia parduotuve, jo kaina bus mažesnė, nei tokių pat namų, besidžiaugiančių ramia kaimynyste. Pavyzdžiui, jei trys tokie pat namai jūsų gatvėje (bet rajono gilumoje) parduoti už 800 000 litų, o jūsiškis stovi prie pat judrios gatvės, kuria važinėja sunkvežimiai, kad gautumėte tokią pat sumą, teks papildomai investuoti į namo įrangą.

Kaip paruošti savo namus pardavinėjimui

Kaip padaryti savo būstą patrauklesnį pirkėjams? Pasibaigus tiems laikams, kai buvo graibstoma bet kas ir už bet kiek ir kai karaliavo skelbimai laikraščiuose su tokiomis žinutėmis, kaip „2 kamb. butas Žirmūnuose 5/5, suremontuotas, skubiai, kaina 250 000 lt, skambinti tik po darbo val. tel. 252222222″, agentūros daug daugiau dėmesio kreipia į objekto pristatymą, nuotraukų kokybę bei „ pirmąjį įspūdį”. Juk visiems aišku, kad norint parduoti automobilį, reikia išvalyti dėmes, nuplauti, uždėti naujus ratlankius, pašalinti smulkius gedimus ar įbrėžimus bei nemalonų kvapą, - nei viename automobilių turguje nerasime siūlomo nešvaraus netvarkingo automobilio… Tas pats ir parduodant nekilnojamąjį turtą. Prieš įsileidžiant nekilnojampojo turto konsultantą į namus, BŪTINA bent jau susitvarkyti kambarius, patraukti nereikalingus daiktus, nukraustyti ir suplauti indus. Kai ateina klientas, namai būti tvarkingi, ne tik atrodyti gražiai, bet ir kvepėti. Vonioje galite uždegti žvakę… Kai parduodami nauji objektai, dar negyventi, rekomenduojama vonioje pakabinti rankšluostį, chalatą, padėti žvakę, ant stalo palikti laikraštį, prieškambaryje padėti šlepetes… Tai suteikia būstui jaukumo. Jei laiptinėje perdegė lemputė, nelaukite, kol kas iš kaimynų pakeis, pasirūpinkite tuo patys, kad potencialus buto pirkėjas neišsisuktų kojos, dar nepasiekęs jūsų buto. Individualiems namams labai svarbi aplinka, pasėta žolytė, surinktos bei išvežtos statybinės šiukšlės bei atliekos…

Kiekvienas pardavėjas nori savo prekę (šiuo atveju namą, butą) parduoti greitai ir gauti didžiausią pelną. Skamba gerai? Kad norai išsipildytų, reikia ne tik sėkmės. Tai kruopštus planavimas ir žinios, kaip profesionaliai paruošti būstą, kad atėję jo apžiūrėti pirkėjai kuo greičiau apsispręstų ne tik pirkti, bet ir manytų, kad už prašomą kainą jie nieko geriau neras. Kaip paversti savo namus patraukliais ir konkurencingais NT rinkoje?       

1 žingsnis. Morališkai atsiribokite nuo buvusių namų. Pasakykite sau: “Tai nėra mano namai; tai yra namas - produktas, kuris bus parduotas kaip ir bet kokia kita prekė”.

  • Priimkite sprendimą “paleisti” savo emocijas ir susitelktite ties faktu, kad netrukus šis namas daugiau nebus jūsų.
  • Pasakykite “viso labo” kiekvienam kambariui.
  • Nežiūrėkite atgal - žiūrėkite ateities kryptimi.
  • Nuasmeninkite būstą: iš visų kambarių nukabinkite šeimos nuotraukas, relikvijas. Pirkėjams nereikia matyti jūsų praeities šiuose namuose artefaktų: juk norite, kad jie jau įsivaizduotų save juose ir savo nuotraukas ant sienų. Jūsų tikslas - kad jie pasakytų: „Aš įsivaizduoju save, gyvenantį čia”.

2 žingsnis. Atsikratykite nereikalingų daiktų. Žmonės sukaupia stebinančius kiekius daiktų (šlamšto). Pagalvokite: jei nenaudojote daiktų daugiau nei metus, greičiausiai jums jų nereikia.

  • Jei jums jie nereikalingi, kodėl jų nepadovanojus arba neišmetus?
  • Pašalinkite visas knygas iš lentynų.
  • Surinkite visus niekučius.
  • Išvalykite viską iš virtuvinių spintelių.
  • Sudėkite kasdien naudojamus būtinus dalykus į nedidelę dėžę, ir laikykite ją drabužinėje ar sandėliuke, kol nenaudojate.
  • Galvokite apie šį procesą kaip apie pakavimosi pradžią, jūs galų gale turėsite tai padaryti bet kokiu atveju.

3 žingsnis. Pertvarkykite miegamųjų spintas, drabužines ir virtuvės spinteles. Pirkėjai mėgsta šniukštinėti ir atidarys drabužinę ir spinteles. Pagalvokite apie įspūdį, daromą, jei daiktai iškrinta! Dabar įsivaizduokite, ką pirkėjas galvoja apie jus, kai mato kaip kas sutvarkyta. Tvarka ir geras organizavimas rodo, kad greičiausiai jūs gerai rūpinatės ir likusia būsto dalimi. Todėl:

  • Išdėstykite prieskonių indelius abėcėlės tvarka.
  • Kruopščiai sukraukite lėkštes.
  • Pasukite kavos puodelių ąseles į tą pačią pusę.
  • Sukabinkite rūbus tvarkingai, susegtus ir pasuktus į tą pačią pusę.
  • Išrikiuokite batus.

4 žingsnis. Išsinuomuokite vietą daiktų laikymui arba išvežkite juos į naująjį savo būstą. Dažniausiai būstai atrodo geriau su mažesniu kiekiu baldų. Išneškite baldus, kurie užstoja praėjimus ar kitaip trukdo ir sukraukite sandėlyje. Kadangi jūsų knygų spintos dabar tuščios, išneškite ir jas. Jei valgomojo stalas susilanksto, sumažinkite jį. Palikite tik tiek baldų kiekviename kambaryje, kiek būtina ir atrodo geriausiai  bei pakankamai vietos judėjimui aplink. Juk nenorite, kad pirkėjai spraustųsi pro tarpelius ir dėl gausybės daiktų negalėtų įsivaizduoti kambario paskirties.

5 žingsnis. Išneškite mėgstamus daiktus arba pakeiskite juos kitais. Jei ketinate pasiimti langų užuolaidas, įstatytą techniką ir prietaisus, išneškite juos iki pasirodant potencialiems pirkėjams. Jei sietynas valgomajame kažkada priklausė jūsų prosenelei, nukabinkite jį. Jei pirkėjas nepamatys jo, jis jo ir nenorės. Kai jūs sakote pirkėjui, kad jis negaus labai patrauklaus daikto, bet jį rodote, pirkėjas gali užsinorėti, kad daiktas liktų ir prasidės bereikalingos derybos, kurių rezultatas gali būti nutrauktas sandoris arba nepageidaujama nuolaida. Supakuokite tuos daiktus ir pakeiskite juos kitais, jeigu tai būtina.

6 žingsnis. Atlikite smulkų remontą.

  • Pakeiskite įskeltas grindų ar sienų plyteles.
  • Užtaisykite duobutes sienose.
  • Sutaisykite varvančius čiaupus.
  • Sutvarkykite gerai neužsidarančias duris, stalčius, pašalinkite girgždesius.
  • Pakeiskite perdegusias elektros lemputes.
  • Jeigu ketinote pakeisti nusidėvėjusią lovatiesę, padarykite tai dabar!
  • Sienos turėtų būti neutralių spalvų, net jei jūs pats esate ryškių spalvų gerbėjas. Nesuteikite pirkėjams progos įsiminti jūsų namą tik dėl oranžinės vonios.

7 žingsnis. Priverskite namą žėrėti! 

  • Nuvalykite langus.
  • Sutvarkykite vonią.
  • Išsinuomuokite aukšto slėgio plautuvą ir nuplaukite šaligatvius ir eksterjerą.
  • Nuvalykite voratinklius.
  • Nuvalykite kalkes iš klozetų, nuo dušo ir kriauklių.
  • Nupoliruokite chromuotus čiaupus ir veidrodžius.
  • Išvalykite šaldytuvą.
  • Valykite ir siubliuokite dulkes kasdien.
  • Vaškuokite grindis.
  • Pašalinkite dulkes nuo/iš baldų, šviestuvų, ventiliatorių.
  • Nubalinkite vietas, kur skiedinys pasenęs.
  • Pakeiskite nudėvėtus kilimėlius.
  • Pakabinkite naujus rankšluosčius.
  • Išvalykite ir išvėdinkite bet kokias priplėkusias vietas. Nemalonūs kvapai yra ne tik nepageidaujami, - tiesiog negalimi.

8 žingsnis. Įvertinkite rezultatus.

  • Išeikite lauk ir atsistokite prieš įėjimo duris. Atidarykite jas. Ar norite užeiti? Ar namas atrodo patraukliai?
  • Užtrukite kiekvieno kambario tarpduryje ir įsivaizduokite, kaip jūsų namai atrodys pirkėjams.
  • Rūpestingai išnagrinėkite , kaip sustatyti baldai, ir jei rezultatas jūsų netenkina, perstatinėkite tol, kol rezultatu liksite patenkinti.
  • Įsitikinkite, kad užuolaidos kaba lygiai.
  • Nusistatykite į kambario „bangą” ir jo nuotaiką. Ar ji veikia maloniai?
  • Ar būstas atrodo kaip, lyg niekas jame negyvena? Darbai beveik baigti.

9 žingsnis. Nenumokite ranka, kaip namas atrodo nuo kelkraščio, į pievelės išvaizdą. Jei pirkėjas nepanorės išlipti iš automobilio, nes namo ir aplinkos išvaizda atrodys atstumiančiai, jūs jo niekada neįsiviliosite į vidų.

  • Valykite šaligatvius ir takelius.
  • Šienaukite veją.
  • Jei reikia, nudažykite langų rėmus.
  • Papuoškite kiemą geltonomis gėlėmis (grunte ar vazonuose). Geltona spalva sužadina pirkėjų emocijas (pvz., nebrangios medetkos).
  • Genėkite krūmus.
  • Įsitikinkite, kad lankytojams jūsų namo numeris gerai matomas.

Remontas prieš pardavimą visada atsiperka - didina pelną

Greiti nesudėtingi pataisymai visuomet atsiperka. Bet kokie remonto darbai žada didžiausią pelną? Atsakymas į šį klausimą didžia dalimi priklauso nuo keleto veiksnių, pvz.:

  • metų laikas;
  • namo vieta ;
  • rinkos “temperatūra”;
  • konkuruojantis inventorius.

Nėra tvirtų ir greitai atsakymą žadančių taisyklių. Bet yra bendrųjų gairių, tinkamų daugumai atvejų.

Grindų taisymas

Natūralios medienos grindys (geros kokybės) - šiandien patrauklus sprendimas, bet prioritetai pasikeitė: kietmedžio grindys dėl savo kainos laikomos vos ne prabangos atributu. Klijuoto medžio grindys pigesnės ir lengviau bei greičiau įrengiamos.

Pakeiskite įskeltas plyteles. Nuvalykite ar pakeiskite skiedinį.

Perdažykite lubas ir sienas

Pirkėjai praleidžia daugiau laiko, negu galėtumėte pagalvoti, spoksodami į lubas. Jie ieško kiauro stogo ženklų, bet vaizdą gali sugadinti ir purvo ar dūmų dėmės bei perdangų įtrūkimai. Tas pats galioja ir sienoms - jokių riebaluotų pirštų dėmių ar augintinių veiklos pėdsakų. Niekas nesudaro tokio šviežumo efekto, kaip naujas dažų sluoksnis, ir tai yra labiausiai „apsimokantis”, tegu ir kosmetinis, remontas. Dideliems įtrūkimams uždengti naudokite stiklo pluošto juostelę, polimerinį glaistą su smėliu. Dažykite neutraliomis spalvomis (pvz., kavos su grietinėle).

  • Tapetai
    Ne visi pirkėjai purtosi tapetų. Nepatrauklūs gali pasirodyti konkrečiai jūsų tapetai - nes jie pasenę, netinkamų spalvų ar raštų (kontrastuojantys su kitais objektais patalpoje arba tiesiog erzinančios spalvos, akis varginančių raštų) arba tiesiog ne pirkėjų skonio. Taigi, jei kyla įtarimų, kad jums koją pakišti gali būtent tapetai, atsikratykite jų. Pakeiskite naujais, lakoniško stiliaus.
  • Medžio apdaila
    Tai gan paplitęs ekologiškas patalpų apdailos būdas, bet jis savo jau atgyveno. Jei nenorite pašalinti nuo sienų medžio panelių ar lentelių, nudažykite jas. Pasenusi apdaila turi būti pašalinta - uždažymas nepadės. Geros kokybės medieną užtenka naujai nušlifuoti, padengti laku. Bet turėkite galvoje, kad daug tamsios medienos apdailos kambaryje daro jį niūrų. Labiau tiks šviesios, švelnios spalvos.
  • Tekstūrinės lubos
    Atsiradus rinkoje pigioms plokštėms iš polistireninio putplasčio, jos gal ir atrodė neblogas ir pigus variantas lubų apdailai, bet dabar jau žinoma, kad jose gali būti kenksmingų sveikatai medžiagų. Geriau su jomis atsisveikinti, juolab, kad dizaineriai vieningai atmeta tokį lubų dekoravimo būdą.

Virtuvė

Brangiausia virtuvėje pakeisti įrangą ir spinteles. Jeigu jų būklė nėra bloga, sutaupysite krūvą pinigų. Bet jei spintelės - dar iš tarybinių laikų palikimo, prašyte prašosi remonto, geriau arba išvežti jas ir palikti virtuvę tuščią pirkėjų fantazijai, arba nupirkti naują (nebrangų) komplektą - būsto vertei tai bus tegu ir nedidelis, bet pliusas. Gali būti, kad būsto neparduosite, kol virtuvę „puoš” seni rakandai (kurie, reikia pripažinti, neretai patalpoms suteikia priplėkusį kvapą).

Virtuvės atnaujinimas atsiperka beveik 100 proc. Žinoma, labai prabangus atnaujinimas neatsipirks taip, kaip vidutinio lygio ar minimalus, bet gerai apgalvotas. Dauguma pirkėjų nesutiks brangiau mokėti už itin prabangų šaldytuvą, čiaupus, travertino grindis ar įmontuojamą techniką. Tai tikrai ne tie veiksniai, dėl kurių apsisprenžiama, patiko būstas ar ne - pirkėjai juos priims kaip savaime suprantamą dalyką, bet ne pretekstą mokėti brangiau. Be abejo, viskas priklauso nuo būsto klasės - prabangiai įrengtame bute netiks pigūs baldai ar kriauklės čiaupai, taip pat kaip ir kukliame būste itin brangios detalės atrodys ne savo vietoje.

  • Spintelės
    Paviršių atnaujinimas - geriausias pasirinkimas. Jis apima ir durelių pakeitimą, ir tik apklijavimą nauja danga. Jei jūsų spintelės dažytos, nušveiskite jas ir perdažykite. Pakeiskite nusidėvėjusias rankenėles.
  • Darbiniai paviršiai, kriauklės ir čiaupai
    Nebūtinai darbiniai paviršiai turi būti granitiniai! Yra didelis pigesnių, bet kokybiškų darbastalių pasirinkimas. Nauji čiaupai ir žvilgančios kriauklės padeda parduoti, ko nepasakysi apie rūdžių, kalkių pėdsakus ar varvantį čiaupą. Net jei visa kita namuose geros būklės, tokios smulkmenos vers abejoti jūsų žodžiais. Namus labiau norisi pirkti iš tvarkingo ir rūpestingai juos prižiūrinčio šeimininko, priešingu atveju po būsto įsigyjimo gresia nenumatytos papildomos išlaidos.

Vonia

Vonios atnaujinimas - naujos grindys, apšvietimas, įranga - apsimoka beveik 100 proc., kaip ir virtuvės.

Eksperjeras

Jei jūsų namui reikia stogo remonto, imkitės darbo. Pirkėjai vengia namų kiaurais stogais. Net jei reikia naujo stogo, pasvarstykite: jo įrengimas kainuos, bet namo nauju stogu vertė ženkliai padidėja ir išlaidos atsipirks. Kitas sprendimas: teks nuleisti kainą, o užtrukus namo pardavimui, stebėti toliau blogėjančią namo būklę.

Neužmirškite langų ir durų - jų nebūtina keisti naujais, jei tvarkingi. Bet jei langai seni, kitas būstas naujais (mediniais, plastikiniais) langais įgis pranašumą - juk pro senus langus išeina dalis šilumos, o tai labai aktualu šildant patalpas žiemą. Spynos taip pat turi būti tvarkingos.

Sutvarkykite takelius aplink namą

  • Jei takeliai asfaltuoti, o danga pasenusi, ištrupėjusi, pakeiskite ją nauja
  • Privažiavimas prie namo turi būti tvarkingas
  • Betono takelių plyšius užtaisykite, pakeiskite suskilusias plyteles
  • Pasodinkite prie namo gėlių
  • Sutvarkykite ir, jei reikia, perdažykite tvorą

Pirkėjams patrauklesnis būstas, kur nereikės greito remonto - keisti santechnikos įrangą, vamzdynus, elektros instaliaciją, tvarkyti šildymo ar ventiliacijos. Geriausia, kai būste galima iš karto apsigyventi arba jam reikės minimalių pertvarkymų (pvz., pagal savo skonį pakeisti sienų spalvą, šviestuvus). Kita vertus, ruošiant savo nuosavybę pardavimui, nereikėtų persistengti - apskaičiuokite, kiek gali užtrukti atnaujinimas, ir neužmirškite, kad kaip ir kiekvieno remonto atveju, gali pasitaikyti nesėkmių, klaidų - niekas nėra apsaugotas. Todėl verta prisiminti patarlę “Dukart pamatuok prieš kirpdamas”.

Pakeiskite namus - papuoškite

Neretas, ėmęsis dekoruoti namus, atranda savyje talentų, apie kuriuos nė nenutuokė. Kitam, kiek besistengtų, geriau kviestis į pagalbą profesionalą dizainerį. Jis gali padėti pakeisti namus be dažų ir plaktuko. Juk būna, kad atlikta kokybiška apdaila, viskas lyg ir tvarkoj, bet būstas gerai neatrodo, kažko trūksta. O trūksta atmosferos, nuotaikos, stiliaus, „cinkelio”. Tą „cinkelį” padeda išgauti:

  • Veidrodžiai
  • Augalai
  • Audiniai
  • Šviestuvai
  • Kilimai
  • Pagalvėlės
  • Pinti krepšiai
  • Originalios smulkmenos ir pan.

Teisingai sudėlioti akcentai - daugiau nei namo dekoravimas: tai tarsi iliuzijos kūrimas, namas gali atrodyti didesnis, erdvesnis, šviesesnis, švaresnis, šiltesnis ir tuo pačiu, patrauklesnis pirkėjams. Akcentai dėliojami po to, kai atsikratoma šlamšto, namas sutvarkomas, atlikti minimalūs remonto darbai. Tai tarsi namo parengimas šventei, aprengimas šventiniais rūbais.

Naudingi patarimai

Leiskite kambariams patiems save rodyti. Paprastai pardavimui paruošti namai ar butai, kadangi negyvenami, atrodo bedvasiai, tušti ir nejaukūs. Tokie gali nerasti pirkėjų mėnesių mėnesiais. Kadangi virtuvė - namų širdis, siūlome keletą praktinių patarimų, kaip šią erdvę priversti žėrėti:

  • Patepkite alyva sausai atrodančius virtuvės paviršius ir nupoliruokite, taip atnaujinsite originalią jų išvaizdą
  • Padėkite didžiulius dubenis nublizgintų vaisių (obuolių, apelsinų, vynuogių)
  • Pastatykite į lentynas spalvingų receptų knygų

Kurdami švarias, lengvas erdves, statydami baldus, įsileiskite į vidų žalumos - augalų. Vonia turi atrodyti atvira, lengva ir jauki užeiti. Pastatykite krepšelių, užpildytų spa reikmenimis.

Kiemas irgi reikalauja dėmėsio: pagalvokite, ką norėtumėte paslėpti, o ką pabrėžti. Dailūs lauko baldai, ryškūs indai, vazoniniai ir žydintys augalai - raktai į sėkmę.

Kaip pirkėjui rodyti namą

Kai rodote pirkėjui namą, norite jį emociškai paskatinti, nes sprendimas pirkti dažnai yra paremtas emocijomis, o ne logika. Pabrėžkite būsto privalumus, akcentuodami gerąsias jo puses, kad mažiau dėmesio būtų atkreipiama į nepataisomus negatyvius aspektus.

Be to, sudarius sandorį, dar bus pakankamai laiko aptarinėti trūkumus.

1) Malonus pakvietimas vidun

Nors pirkėjas yra jūsų svečias, geriausia pasiekti, kad jis jaustųsi kaip savo namuose. Nieko gero, jei atėjęs apsižvalgyti, pirkėjas pasijus įsibrovėliu ir paskubės išeiti. Reiškia, trokštamo sandorio nebus.

  • Nelaukite, kad pirkėjas nusiautų batus ir nedemonstruokite nepasitenkinimo.
  • Palikite pirkėją/pirkėjus ramiai apsidairyti, nebent jie norėtų kokių nors paaiškinimų. Daugumai nėra malonus kvėpavimas į nugarą arba bandymas išskaityti iš akių, ką galvoja.
  • Nespauskite ir neskubinkite pirkėjų. Pasakykite jiems, kad gali dairytis, kiek patinka, o jei skubate, geriau iš karto pasiūlykite susitikti kitą kartą.
  • Pavaišinkite puodeliu arbatos, padėkokite, kad susidomėjo ir apsilankė. Šypsokitės - gatvėje ir taip niūru, o svetinga šeimininko šypsena prisidės prie teigiamos namų atmosferos.

2) Patikrinkite temperatūrą

  • Dabar ne laikas galvoti apie sąskaitas už šildymą ar elektrą. Jei bute ar name yra pakankamai šalta ir reikia apsirengti šiltą megztinį, įjunkite šildymą.
  • Jei lauke karšta, patalpas bent jau išvėdinkite. Geriausia, kai name/bute temperatūra šiek tiek pakeliama/sumažinama, paskui grįžtama prie normalios. Tai padeda išvengti temperatūros šuolių kliento apsilankymo metu, be to, kai kurios šildymo ar oro kondicionavimo sistemos veikia triukšmingai.
  • Komfortiška temperatūra šaltomis ar karštomis dienomis suteikia priežastį pirkėjui užtrukti ilgiau jūsų namuose juos apžiūrinėjant. Taip jie turės daugiau laiko pamatyti visus būsto privalumus.

3) Sukurkite nuotaiką

  • Jei bute yra židinys, užkurkite jį. Net jei už lango vasara, parodysite, kad jis tvarkingas ir kaip kambaryje jauku darganotais vakarais.
  • Romantikos pridės pora šampano taurių ant stalo.
  • Įjunkite ramią muziką.
  • Jei kieme yra fontanas, įjunkite jį. Fontanai naudingi tuo, kad šiek tiek užgožia gatvės triukšmą, be to, labai patinka vaikams.

4) Aromatai

  • Nemažai žmonių yra alergiški stipriems kvapams ir oro gaivikliams, todėl geriau jų nepurkškite.
  • Dėl tos pačios priežasties nedeginkite žvakių, smilkalų ir nepurkškite oro gaiviklių miegamajame.
  • Jei oro sąlygos leidžia, atidarykite langus (bet nesukelkite skersvėjo), įleiskite šviežio oro. Kita vertus, jei laikote juos atvirus, o lauke triukšminga, uždarykite juos.

5) Tegu bus matoma

  • Pašalinę savas nuotraukas, kambarius galite papuošti gamtos vaizdais: gėlėmis, lapais, snieguotomis eglėmis, ir t.t., pastatykite jas gerai matomoje vietoje.
  • Atitraukite užuolaidas - įleiskite natūralios šviesos.
  • Žaliuzės tebus dalinai nuleistos, jei kiemą „puošia” apleista tvora ar apgriuvę namai kaimynystėje - kad kol kas netrikdytų žvilgsnio. Jei patiks vaizdas viduje, gal taps priimtinesniu ir vaizdas už lango (pvz., kils minčių, ką daryti su tvora ir t.t.).

6) Tebus šviesa

  • Įjunkite visus šviestuvus namuose, įskaitant ir prietaisų bei drabužinių, spintų lemputes.
  • Išjunkite TV.

7) Skatinkite liesti

8) Paaiškinimai

Jei manote, kad kuriame nors kambaryje ar apie kokį nors daiktą reikalinga išsamesnė informacija, palikite gerai įskaitomą raštelį. Juk turite tiek mažai laiko padaryti gerą įspūdį.

  • Jei ketinate palikti antikvarinį ar seną baldą, palikite ant jo kortelę su nurodytu amžiumi ir svarbiomis detalėmis.
  • Jei laiptai statūs, padės įspėjimas apie tai.
  • Būkite atsargūs, nepašalinę daiktų, kuriuos ketinate išsivežti, ir kabindami prie jų etiketes „Neįtraukta į kainą”, „Neparduodama”. Tai psichologinis triukas: pirkėjai nevalingai susidomi daiktu ir jo įsigeidžia. Iš to gali  būti ne tik naudos (palikdami pageidaujamą daiktą, darote nuolaidą, ir jos galbūt neprireiks kitur), bet ir kilti ginčų.

9) Vaišės

Geriausias būdas sudominti pirkėjus pasilikti ilgiau ir skirti daugiau laiko jūsų būsto privalumams išsiaiškinti yra pasiūlyti jiems kavos ir saldumynų ar vieno kąsnio sumuštinių.

10) Grįžtamasis ryšys

Šalia užkandžių galite paprašyti palikti užrašytas pastabas apie jūsų būstą: net jei neparduosite, tos pastabos (žvilgsnis į būsto trūkumus ir privalumus) gali būti neįkainojamas. Gerbkite pirkėjo anonimiškumą.

Kol jūsų būstas rinkoje - kaip apsaugoti privatumą?

Ką jūsų būstas atskleidžia apie jus. Ar jūsų paslaptys saugios? Prieš namui patenkant į parduodamų rinką ir užplūstant pirkėjams, nuovokūs šeimininkai (pardavėjai) pasirūpins konfidencialia informacija. Net ir tokiu atveju, galite nustebti, ką namo pirkėjai gali sužinoti apie jus.

Privatūs dokumentai

  • Stalčiai
    Pirkėjai, net neturėdami ketinimų šniukštinėti, gali atidaryti stalčių, norėdami pamatyti, kaip jis darinėjasi ar jo konstrukciją, dydį, ir pamatyti svarbius dokumentus, kurių neketinote niekam rodyti.

Kartą draugė, atidariusi stalčių, rado šeimininkų banko sąskaitos išrašą, rodantį, kad jų padėtis nepavydėtina. Tai padėjo jai nusiderėti nemažą sumą nuo prašomos kainos.

  • Nepalikite pašto visur, kur akys mato
    Neretas pardavėjas, atplėšęs korespondenciją, ją čia pat ir užmiršta, negalvodamas, kad landūs pirkėjai gali rasti konfidencialios informacijos (pvz., vėluojate mokėti paskolos palūkanas). Be to, nežinia, kas gali užsukti į jūsų namus, prisidengęs ketinimais pirkti.

Nuo sienų nukabinkite diplomus ir vestuvines nuotraukas

Nepaisant to, kad visi asmeniniai daiktai turi būti pašalinti pirkėjams iš akių, kartais per skubėjimą arba užmaršumą ant sienų paliekami kaboti diplomai. Žmonių sprendimus dažnai įtakoja susidaryti stereotipai ir nuostatos, todėl pirkėjams nereikia žinoti to, kas nebūtina pardavimui. Diplomai, be kita ko, išduoda pardavėjo amžių. Matydami šviežutėlį diplomą ir parduodamą naują butą, pirkėjai gali manyti, kad ex studentas pervertino savo galimybes ir yra slegiamas paskolos, todėl galima bandyti nusiderėti daugiau.

Vestuvinės fotografijos taip pat atskleidžia nemažai informacijos: jūsų artimuosius (galbūt jūsų giminaitis - garsus politikas), religinę priklausomybę, o pirkėjams neturi trukdyti jokie išankstiniai nusistatymai. Tegu pirkėjai susidaro nuomonę apie būstą, o ne apie jus.

Spintų turinys

Kartais žmonės yra priversti parduoti būstą, kai skiriasi, ir yra per daug prislėgti, kad sugebėtų greitai susitvarkyti. Butą reikia pasidalinti arba jame likęs gyventi asmuo negali sau leisti jo išlaikyti. Tai ne ta informacija, kuria pardavėjas norėtų dalintis su pirkėjais, bet, deja, pasidalina. Bet kokia informacija, rodanti, kad pardavėjui desperatiškai būtina parduoti, naudinga pirkėjui. Todėl nepalikite nieko, galinčio sutrukdyti jūsų planams gauti geriausią kainą - verčiau laikykitės sugalvotos legendos.

Prieš pasiūlydami savo buvusį būstą rinkai, pirmiausia paruoškite jį: ištuštinkite stalčius, spintas ir visą asmeninį turtą. Neužmirškite: jei jūsų namai ką nors sako apie jus pirkėjui, tai nebūtinai tą, ką jūs pats norėtumėte jam pasakyti. Ir dar: neskubėkite su skelbimu ar neatidėliokite buto sutvarkymo: gal ir nesitikite, bet pirmieji pirkėjai gali pasirodyti jums nepasiruošus.

Pabaigai. Venkite šių klaidų 

Kas apsunkina NT pardavimą

Net jei jūsų namas turi daug privalumų, patikėkite, nemaža dalis pirkėjų mandagiai nusišypsoję atsisveikins ir niekada nesugrįš, jei pastebės vieną ar kelias iš šių problemų:

1. Blogi kvapai

Nesvarbu, kas jų šaltinis: cigarečių dūmai, naminiai gyvūnai ar drėgmė - visa tai trukdo pirkėjams pasijusti šių namų gyventojais, net jei dabartiniai gyventojai to kvapo  nė nepastebi. Paprašykite ko nors pašalinio „pašniukštinėti” ir pasakyti savo nuomonę, ir nepykite, jei tiesa jums nemaloni - imkitės darbo.

Išraukite kvapus su šaknimis, kad galėtumėte pakviesti pirkėjus į gaivius, švarius namus.

2. Nešvarus vonios kambarys

Apleistas, netvarkingas vonios kambarys yra visiškas pardavėjo fiasko. Išvalę jį, atnaujinę, patiesę kilimėlį ir pakabinę švarių rankšluosčių priversite jį švytėti, o pirkėjus, užuot raukiusis, šypsotis. Jei rimtai ketinate parduoti būstą, papildomai padirbėti tiesiog būtina.

3. Prastai apšviesti kambariai

Tamsūs namai nepatrauklūs pirkėjams, todėl pakeiskite situaciją:

  • Pašalinkite sunkias storas užuolaidas
  • Pakeiskite blankias ir perdegusias lemtutes
  • Instaliuokite papildomų šviestuvų 
  • Perdažykite sienas dažais, atspindinčiais šviesą
  • Nupjaukite medžių šakas, užstojančias šviesą

Nešvarūs langai - dar vienas pardavėjų šūvis pro šalį.

Rodyk draugams

Žymus finansų konsultantas Bodo Shafer moko auginti savo „aukso vištą”, iliustruodamas šią sąvoką tokia istorija: kartą žmogus nuėjęs į daržinę rado vištos gūžtoje auksinį kiaušinį. Paaiškėjus, jog jis besąs tikras, žmogus iškėlė puotą. Kasdien jam višta padėdavo po auksinį kiaušinį, dėl ko prasigyventi nebuvo sunku. Žmogus buvo labai godus, norėjo pats norėjo išmokti „dėti” kiaušinius, tad kartą neiškentė ir, pasigavęs auksinius kiaušinius dedančią vištą, ją perpjovė pusiau. Terado vos užsimezgusį auksinį kiaušinį. Moralas: nežudyk savo „vištos”.

1

„Višta - tai kapitalas, o „auksiniai kiaušiniai” - palūkanos. Be kapitalo nėra palūkanų. Turbūt dažnas iš Jūsų išleidžia visus savo pinigus, t.y. gyvena „nuo algos iki algos”, ir niekada neleidžia užaugti savo „vištai”. Kol neturite „vištos” ar „pinigų mašinos”, pats esate „pinigų mašina”. Ir visai nesvarbu, kiek uždirbate. Pamatysite, kad galima sutaupyti ir kad taupymas gali teikti malonumą ir yra prasmingas.
Keturios priežastys, kodėl žmonės netaupo

1. Jie mano, kad vėliau uždirbs tiek daug, jog dabar neverta taupyti;
2. Jie nori gyventi dabar ir mano, kad taupyti yra sunku ir tenka save suvaržyti;
3. Jie mano, jog taupymas nėra svarbus, ir yra įsitikinę, kad negali pakeisti savo požiūrio;
4. Jie mano, kad tai nieko gera neduos dėl mažų palūkanų bei infliacijos.

Perskaitykite kitus keturis teiginius:

1. Turtingas tapsite ne dėl savo pajamų, o taupydamas;
2. Kiekvienam žmogui taupymas teikia malonumo ir yra tikrai lengvas dalykas;
3. Savo įsitikinimus ir pažiūras apie taupymą galite pakeisti kiekvieną akimirką;
4. Taupymas Jus pavers milijonieriumi. Nesunkiai gausite 12 proc. palūkanų. Infliacija Jums netgi pagelbės.

Panagrinėkime kiekvieną punktą detaliau.

Turtingas tapsite ne dėl savo pajamų, o taupydamas

Kuo daugiau uždirbate - tuo daugiau išleidžiate. Keičiantis pajamoms, keičiasi ir gyvenimo įpročiai. Uždirbdami minimalų atlyginimą pinigus išleidžiate tik būtiniausioms reikmėms: maistui, drabužiams, būstui, atostogaujate kaime pas senelius. Uždirbdami daugiau leidžiate sau nusipirkti brangesnių ir gražesnių drabužių, dažniau pietaujate restorane, pasiimate būsto paskolą, išvažiuojate ilsėtis į Turkiją. Tiesa yra tokia: netaupantys žmonės turi vienintelį dalyką - skolų. Visiškai klaidinga tikėti, jog turtas atsiras savaime ir mums nereikia keisti savo požiūrio į pinigus bei elgesio su jais. Pajamos nepadarys Jūsų turtingu.

Jei šiandien uždirbate 1000 litų ir sutaupote 10 proc., tai sudaro 100 litų. Sutaupyti tuos pačius 10 proc. nuo 3000 litų yra kur kas sunkiau, nes tai didesnė suma. Todėl pradėkite taupyti jau dabar. Nesvarbu, kokia sunki Jūsų padėtis. Niekuomet nebus taip lengva kaip šiandien.

Tai, ką mes vadiname savo „būtinosiomis išlaidomis”, visuomet prilygs mūsų gaunamoms pajamoms. Iš tikrųjų mums reikia nedaug dalykų. Taupumas yra visų turtuolių dorybė: garsūs įmonių įkūrėjai norėjo tapti turtingi. Jie pasiaukojo šiam tikslui ir visa kita pasitelkė, kad jį įgyvendintų. Todėl jiems nerūpėjo elgtis taip, lyg jau dabar būtų turėję daug pinigų. Apgaulinga išorė jų nedomino. Jie žinojo, kuo nori tapti, ir todėl buvo taupūs.
Kiekvienam žmogui taupymas teikia malonumo ir yra tikrai lengvas dalykas

Jei būtent dabar norite mėgautis gyvenimu, reikia pradėti taupyti. Bet ne taip, kaip Jūs jau gal daug kartų tam tikromis aplinkybėmis bandėte daryti ir iš to nieko neišėjo. Dauguma žmonių taupo neteisingai. Jie labai apsunkina savo gyvenimą. Jie bando visą mėnesį visur riboti savo išlaidas. Jie vienur sau ką nors uždraudžia ir atsisako ko nors kitur. Deja, dažnai vis tiek nieko nesutaupo: arba netikėtai reikia ką nors taisyti, arba atsiranda užmiršta ir neapmokėta sąskaita.

Panagrinėkime šį scenarijų kiek kitaip. Jūs užmokate kiekvienam, bet tik ne sau. Jūs užmokate kepėjui, kai perkate duoną, bankui, kai užmokate už jo paslaugas, kirpėjui, kai jis nukerpa plaukus. Kada užmokate sau? Jūs pats sau turėtumėte būti bent tiek svarbus, kiek kepėjas, bankininkas arba kirpėjas. Jums reikėtų užmokėti sau pačiam. Ir anksčiau negu kitiems!

B. Shafer pataria: “Mokėkite sau atlyginimą. Tegul bankas kiekvieną mėnesį (būtinai mėnesio pradžioje, o ne pabaigoje, kai tų pinigų neliks) perveda į atskirą sąskaitą dešimt procentų Jūsų algos. Sutaupydamas šiuos dešimt procentų tapsite pasiturintis. 90 proc. užmokėsite kitiems už paslaugas. Nustebsite, kai pastebėsite štai ką: visai taip pat lengva arba taip pat sunku pragyventi vietoj 100 proc. turint 90 proc. pajamų. Jūs net nepasigesite tų 10 proc. algos”. Žinoma, svarbu, kad niekada neimtumėte pinigų iš tos sąskaitos ir juos tinkamai investuotumėte.
Savo įsitikinimus ir pažiūras apie taupymą galite pakeisti kiekvieną akimirką
Nesakykite:

* „Nesu tiek drausmingas, kad galėčiau taupyti”.
* „Taupyti reikia tik netalentingiems ir neįdomiems žmonėms”.
* „Aš gyvenu dabar, o taupyti reiškia save apriboti. Nesu pasiruošęs to daryti”.

Geriau sakykite:

* „Fermeris, suvalgantis visas sėjai skirtas grūdų atsargas, nebeturi nieko, ką galėtų pasėti”.

„Netaupymas yra visiško neūkiškumo, naivumo ir kvailumo įrodymas. Negalima gerbti žmogaus, kuris neįrodė, jog sugeba tvarkyti savo finansinius reikalus”.

„Aš žaviuosi žmonėmis, kurie taip susitvarkė gyvenimą, kad savo energiją gali skirti darbui, teikiančiam jiems malonumą. Tam taip pat būtinas ir tvirtas finansinis pagrindas”.

„Likusį savo gyvenimą aš planuoju praleisti ateityje. Todėl noriu užsitikrinti, kad turėčiau tą ateitį. Tai pagrindinė priežastis, dėl kurios aš taupau”.
Taupymas Jus pavers milijonieriumi. Nesunkiai gausite 12 proc. palūkanų. Infliacija Jums netgi pagelbės
Daugiau informacijos apie tai, kokia jėga slypi palūkanose ir tai, kaip tapti milijonieriumi taupant, rasite čia.

Šaltinis B. Shafer „Kelias į finansinę laisvę”, 2007 m.

Rodyk draugams

Draugai

Norintiems išmokti vairuoti

Žvejams

...

free counters

Jei reikia padangų

 

Lapkritis 2018
P A T K P Š S
« Bir    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930